Friday 31 May 2013

DIY Baju Sanding

Assalamualaikum...

Alhamdulillah dapat juga saya meneruskan sambungan post saya yang bertajuk 'DIY veil'. Oleh itu, seperti yang dijanjikan, hari ini saya akan menerangkan sedikit sebanyak pengalaman saya yang lain ketika men-DIY baju sanding pada hari perkahwinan saya...



       Inilah baju saya...memang sangat simple tapi tidak kurang juga yang memujinya. Bak kata orang 'Less is More' hehe. Selain ramai yang tertarik dengan design baju saya ni, ramai yang memberi komen tentang padanan warna baju, bunga rose dan shawl yang sangat sesuai dan cantik.

       Sebenarnya, saya agak kesuntukan masa juga dalam membuat keputusan memilih warna dan design baju ni. Saya hanya ada masa kurang 2 bulan dalam membuat persiapan perkahwinan. Al-maklum lah..saya masih bergelar seorang pelajar hehe..dalam kesibukan belajar dan exam, saya mencuri sedikit masa untuk hari bahagia ini :)

        Okey, pada mulanya, saya banyak membeli majalah perkahwinan dan fesyen. Tapi tidaklah banyak sangat..dalam 2,3 buah saja. Kira banyak jugak la ye. Majalah-najalh tu pun bpleh tahan harganya hehe. Selepas meneliti design baju satu-persatu, saya memutuskan untuk membuat dress. Then, saya pergi membeli kain..saya memilih kain jenis chiffon, dan lining dia sekali. Saya shopping di kedai biasa je..KAMDAR! hehe.

       Setelah selesai membeli kain, saya menghantar kain tersebut kepada kawan kepada emak saya.. Mak cik inilah tempat kami selalu menghantar kain untuk dijahit..tidak kira untuk raya atau lain-lain acara. Saya membawa kain bukan dengan tangan kosong..tapi dengan lukisan design di kertas A4 hehe. tergelak mak cik tu tengok. Tapi dia lagi suka sebenarnya, tak ada lah salah faham nanti :)

       Lebih kurang dalam tempoh seminggu lebih, baju saya pun siap. Cuba bayangkan baju di atas tanpa bunga rose...macam tu la baju saya pada mulanya. Idea meletak bunga rose itu datang juga selepas membelek-belek majalah pengantin.. Selepas itu saya pun mencari-cari di ruangan blog dan juga facebook kalau-kalau ada orang yang menjual bunga rose tersebut. Akhirnya, saya pun terjumpa butik roses di facebook.  Saya membeli 50 kuntum roses yang diperbuat daripada chiffon dari butik roses ni.

       Then, dipendekkan cerita, saya pun mula menjahit/patch roses tersebut di atas baju dengan suka hatinya tanpa peduli orang kata heee :p lepastu saya tambah manik kat lengan dan bahagian bawah baju. Akhirnya hasilnya seperti di atas... :

p/s: rasa macam nak jual/sewa baju ni.. ada tak yang nak??

0 comments:

Post a Comment